->Børns udvikling fra vuggestue til børnehave
<-
Der er mange forskellige punkter børn udvikler sig på, både på det motoriske plan, det psykiske og ikke mindst deres kroppe.
når man er spædbarn har man brug for omsorg og forældrenes nærværd. Det er disse mange måneder der sker allermest udvikling.
Når barnet er født og du er kommet hjem, har haft din barsel, som højst sandsynlig vare 14 uger + 32 uger og måske lidt ekstra ferie oven i. Så skal du sende dit barn enten i vuggestue eller dagpleje. Der er dog nogen der vælger at beholde dem der hjemme og selv passer deres børn.
En vuggestue er en daginstitution for børn mellem 0-3 år, hvor de bliver passet og lever et hverdagsliv sammen med andre børn og vuggestuens personale, mens børnenes forældre enten er på arbejde, er under uddannelse eller er i en anden form for aktivering af en art.
Mens børn går i vuggestue er der nogle særlige behov de har brug for. De lærer at udtrykke sig og være sammen med andre børn. De har rigtig meget støtte i pædagogerne, men de har dog stadig konstant behov brug for hjælp af deres forældre.
Frem til 8-10 måneders alderen har barnet et meget tæt samspil med forældrene. Herefter bliver barnet for første gang opmærksom på egen person og omgivelsernes tilstedeværelse og fravær.
Der er mange forskellige punkter børn udvikler sig på, både på det motoriske plan, det psykiske og ikke mindst deres kroppe.
når man er spædbarn har man brug for omsorg og forældrenes nærværd. Det er disse mange måneder der sker allermest udvikling.
Når barnet er født og du er kommet hjem, har haft din barsel, som højst sandsynlig vare 14 uger + 32 uger og måske lidt ekstra ferie oven i. Så skal du sende dit barn enten i vuggestue eller dagpleje. Der er dog nogen der vælger at beholde dem der hjemme og selv passer deres børn.
En vuggestue er en daginstitution for børn mellem 0-3 år, hvor de bliver passet og lever et hverdagsliv sammen med andre børn og vuggestuens personale, mens børnenes forældre enten er på arbejde, er under uddannelse eller er i en anden form for aktivering af en art.
Mens børn går i vuggestue er der nogle særlige behov de har brug for. De lærer at udtrykke sig og være sammen med andre børn. De har rigtig meget støtte i pædagogerne, men de har dog stadig konstant behov brug for hjælp af deres forældre.
Frem til 8-10 måneders alderen har barnet et meget tæt samspil med forældrene. Herefter bliver barnet for første gang opmærksom på egen person og omgivelsernes tilstedeværelse og fravær.
· Det lille barn har brug for
voksne til at varetage sine behov for mad, varme, tryghed og forudsigelighed.
· Efterhånden kan det bevæge
sig omkring, og det lærer at give forståeligt udtryk for sine ønsker og
følelser.
· Når barnet begynder at
udforske sin omverden, har det brug for konstant hjælp fra forældrene. De skal
være til rådighed, være opmærksom på hvad der sker i barnet og samtidig give
plads for dets egne forsøg.
Og så fra 9-10-måneders alderen begynder barnet
selvstændigt at bevæge sig omkring.
· Det lærer efterhånden at gå
selv og bruge enkelte ord til kommunikation med omverdenen.
· Barnet opnår en vis
bevidsthed om sig selv og andre som adskilte personer.
· Barnet forstår stadig flere
ord og meddeler sine egne ønsker med ord.
· Barnets evne til indlevelse
udvikles. Det kan genkende følelser hos andre og forstå, hvad de betyder.
· Barnet indgår i rollelege og
begynder at fatte, hvad der er rigtigt og forkert. I 3-årsalderen har barnet
opnået en række færdigheder og fået grundlæggende erfaringer med samspil med
andre.
Når barnet så bliver 3 år, så er det på tide at
sende sit barn i børnehave.
En børnehave er en institution for småbørn i alderen fra ca. 2 år 9 mdr. eller 3 år og ca. indtil barnet begynder i børnehaveklasse. Det er børnehavens opgave at passe børnene mens deres forældre er på arbejde. Det ligger i ordet, at børnehaven er et sted hvor børnene vokser fysisk og mentalt.
En børnehave er en institution for småbørn i alderen fra ca. 2 år 9 mdr. eller 3 år og ca. indtil barnet begynder i børnehaveklasse. Det er børnehavens opgave at passe børnene mens deres forældre er på arbejde. Det ligger i ordet, at børnehaven er et sted hvor børnene vokser fysisk og mentalt.
Alderen fra 3-6 år er central i udviklingen af
barnets grundlæggende personlighed.
· Barnet er endnu umodent og
afhængigt af forældrene, men samtidig er det mere orienteret mod andre børn og
kan indgå i en gruppe. Noget som er helt centralt i den efterfølgende
skolealder.
· Barnet kan delvis overskue
sin omverden, tager selv initiativer og spiller forskellige roller. Herigennem
afprøver og videreudvikler barnet sin personlighed og de lærte kompetencer.
· Den struktur og orden barnet
oplever i hverdagen, bliver i høj grad model for barnets opfattelse af
sammenhænge og sig selv. Udviklingen sker især via leg, som bliver stadig mere
udbygget og målrettet. Samtidig efterligner barnet forældrenes adfærd og lærer
herved nye færdigheder.
· Koncentrationen kan kun
holdes kortvarigt. Der skiftes meget fra aktivitet til aktivitet. Det 3-4 årige
barn taler meget. Næsten al handling er ledsaget af tale.
· Det begynder at forstå mere
og stiller spørgsmål om alt. Barnets forestillinger bliver stadig mere
realistiske. Dette indebærer bl.a., at barnet lærer, at det ikke er så
almægtigt, som det i den tidlige udvikling havde forestillet sig, og at der
findes farer og ondskab i verden.
· Barnet bliver optaget af
kønsforskelle og sin egen rolle som pige eller dreng og optages af oplevelser
af kærlighed og had. Det kan være en følelsesmæssigt svær tid for mange børn,
som i perioder kan bryde grædende sammen eller have mareridt om natten.
aSå det er meget vigtig at man er der for sine børn, ellers går der noget galt i deres udvikling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar